dimecres, 2 de desembre del 2015

34.-"Bordegassos de Vilanova" Col·lecció de punts de llibre de Titelles Guinyol Didó"


Ha sortit el punt de llibre  núm. 34.-  La titella "Bordegassos de Vilanova"  de la Cercavila de la Festa Major, de la col·lecció de punts de llibre "Titelles Guinyol didó"














34. Bordegassos de Vilanova
Ramon ens explica:
Aplec de Lurdes
En aquest punt de llibre us presentem el nostre petit homenatge als Bordegassos.  Els fem actuar quan acaba la cercavila al nostre teatret: carreguen i descarreguen un pilar de tres acompanyats de la música de gralles que ens van enregistrar el Xavier Orriols, la Paquita Roig i el Lluís Rodríguez.  Alguns dies els costa més i trontollen una mica, però fins ara mai no han fet llenya.  Com podeu imaginar, a tots els pobles on anem els aplaudeixen moltíssim.
En aquest pilar hem imaginat que a l'esquerra hi ha la Eli, a la dreta el Jaume Sendra, al mig l'Albert Salvany, fill predilecte de la ciutat de Vilanova i la Geltrú, i a dalt l'Albert Salvany fill.  Quan l'Albert fill era petit i el seu pare el feia pujar a fer d'enxaneta moltes vegades s'espantava i plorava (això ho explico amb el seu permís).  Ara que s'ha fet més gran és un valent i ja no plora.

Estic segur que el Jaume Sendra ens explicarà moltes més coses d'aquesta gran colla de castellers.

Si esteu interessats us podeu posar amb contacte amb Ramon Sánchez a:  info@titellesguinyoldido.com  tlfno. 938153889

CERCAVILA DE LA FESTA MAJOR DE VILANOVA I LA GELTRÚ

Els Bordegassos de Vilanova:


Matinades per la diada de Sant Jordi.  Cruïlla
 carrer de l'Aigua amb Picapedrers any 1980
Des del 1972 la capital del Garraf compta amb colla castellera pròpia: els Bordegassos de Vilanova. La colla de la camisa de color groc terrós és l'única que ha assolit els nou pisos després d'haver descarregat tota la gamma de vuit. Però també va ser la primera, l'any 1979, que va coronar un castell de vuit amb una nena al pom de dalt. Durant aquests gairebé 40 anys els castellers vilanovins les han vist de tots colors, però sempre han acabat remuntant el vol.
Albert Salvany i els enxanetes inaugurant la placa del primer
quatre de vuit dels Bordegassos a la plaça de la Vila
Vilanova i la Geltrú pot presumir de ser la vila que va acollir el tercer castell de nou documentat fins ara. Va ser l'any 1852, a la diada de les Neus, quan la colla dels Xiquets de Valls va completar un castell de nou que tot apunta que va ser el tres. I és que a Vilanova, primer de la mà dels Xiquets de Valls i després dels Nens del Vendrell, el caldo casteller s'havia anat preparant a base de segles. Durant molt temps els aficionats locals havien de conformar-se a donar suport a la pinya de les colles convidades. Però amb l'efervescència del final del franquisme, quan la nova democràcia s'albirava a l'horitzó, a Vilanova naixia una colla marcadament rupturista en molts sentits. Per començar, amb el nom. Bordegàs a Vilanova equival a dir noi, i no té cap connotació negativa com sí que passa a altres contrades. Però a banda de qüestions estètiques com el color de la camisa, la colla també va innovar amb la manera d'entendre els castells que a la llarga acabaria triomfant: la integració total de la dona als castells i l'aposta per les construccions lleugeres de pes. 


(Escrit tret de la Web dels Bordegassos de Vilanova)


ALGUNS RECORDS DEL MEU PAS PER LA COLLA

La meva estada a la colla  dels Bordegassos va ser de l’any 1973 al 1988, no vaig estar en els inicis ja que estava fent la mili a Ceuta i quant vaig acabar la mili, vaig començar anar a veure els assajos i a les sortides fins que un dia en vaig trobar de baix a un castell. Un dels meus castells preferits era el tres per set per sota, ja que formava part de un equip d’aixecament i en vam fe molts i estàvem molt compenetrats.
Recordo un 5 de 7 que estava de baix i el segon al damunt meu hi havia el Joan Colomer (Beti) que pesava uns 120 kg.
Recordo el famós assaig del quatre de vuit on vam estar un munt d’hores assajant. I a la Plaça aquell 28 d’octubre de 1979 vam carregar el quatre de vuit i quant el vam carregar és va notar una gran vibració i tot i una es vam trobar estirats a terra...va ser fantàstic!

aula "dels castellers" Escola Volerany any 2009
En el viatge que vam fer a Àustria de tornada vam tenir averia de l’autocar i vam perdre hores i vam tenir que fer nit a Untervaz, el cantó dels Grisons, a Suïssa, poble de la Christina Härdi que ens va fer d’intèrpret en el viatge. L’anècdota és que vam dormir en un refugi atòmic i l’endemà quant en vaig llevar i vaig sortir a fer un vol, vaig descobrir que a sobra del refugi hi havia un cementeri. Abans de marxar del poble vam fer tres pilars de quatre i vaig anar de segons en un d’ells i la Christina també va anar de segon a un altre pilar. El viatge d’Àustria va ser una gran experiència.

Un dels records de la meva afició al castells, va ser quant la meva filla Judit, en va convidar a fer una explicació de castells a l'aula dels castellers de l’escola Volerany. Va ser una experiència molt bona ja que tots els nens van estar molt atens veien un power point que vaig preparar i també fen un castell. Desprès vaig anar a parlar de gegants a la classe dels geganters.
Els grallers diada de Sant Jordi 1980